De resultaten van Water Telt 2020 en de toekomst

Enkele maanden geleden, half juni om precies te zijn, liep de campagne Water Telt ten einde. Hoog tijd om jullie even op de hoogte te brengen van de resultaten, de meest gestelde vragen en de toekomst van de campagne!

De resultaten van Water Telt 2020

water teltMet Join For Water zetten we al jarenlang in op sensibilisering rond de watervoetafdruk. Voor Water Telt het licht zag, was er echter geen online tool voor een breed publiek. Daar zorgden we dit jaar voor met de campagne en website Water Telt. Het besef doen groeien dat water telt, voor alles en iedereen, was het hoofddoel van de campagne. Het aantal mensen dat de calculator zou invullen, zou onze maatstaf worden voor het succes van de campagne. En de calculator invullen, dat hebben jullie massaal gedaan!

Aan het einde van de campagneperiode hadden maar liefst 16.997 mensen hun watervoetafdruk berekend. De gemiddelde watervoetafdruk was 4.726 liter water per dag. Daarbij viel het op dat de watervoetafdruk daalt met de leeftijd. Zo hebben de 60plussers de kleinste watervoetafdruk. Nog opvallender was dat de gemiddelde watervoetafdruk een pak lager lag dan het Belgische gemiddelde van 7.400 liter per dag én het eerlijk wateraandeel (5.500 liter per dag). Dit kan verklaard worden door de getargete doelgroep en huidige volgers, vooral mensen met een (vrij) duurzame levensstijl. Maar ook door het feit dat mensen hun consumptie vaak onderschatten.

Hoeveel water willen we samen besparen?

vegetarischHoewel onze campagne op sociale media vooral gericht was op de bewustmaking rond het concept de watervoetafdruk en de calculator, kwamen er ook tips aan bod om water te besparen. Zo kon je na het invullen van de calculator enkele tips aanvinken en meteen de overeenkomstige waterbesparing zien. Zo kon je merken dat kleine veranderingen, zoals minder vlees eten, zorgen voor duizenden liters aan waterbesparing.

Aan het einde van de campagne, half juni, hadden 2.995 mensen één of meerdere tips aangevinkt op deze ‘tipspagina’. De totale hoeveelheid water die hiermee in theorie ‘bespaard wordt’ bedraagt 407 miljoen water per jaar. Dat zijn maar liefst 163 olympische zwembaden. En dat vooral door te letten op onze consumptie!

Wat waren de meest gestelde vragen of reacties?

We kregen heel veel positieve reacties op onze website en campagne, de gebruiksvriendelijkheid en visuele aantrekkelijkheid van de website en tools kregen veel lof. Ook het feit dat er duidelijke informatie te vinden is, en dat tips en info concreet en bondig zijn, werd bejubeld. Daarnaast kwamen er natuurlijk ook wat negatieve reacties binnen.

landbouw waterEén van de meest voorkomende opmerkingen was dat veganisme niet werd opgenomen of vermeld, bijvoorbeeld in de tips of calculator. Daarnaast meenden sommigen dat de focus te veel lag op wat niet mag, en minder op de alternatieven. Ook vragen over beleid, bijvoorbeeld rond het probleem van lekkende drinkwaterleidingen in Vlaanderen kwamen regelmatig voor. Daarnaast voelden sommige landbouwers zich geviseerd, aangezien ze vonden dat vlees in een slecht daglicht geplaatst werd. Dat laatste blijft natuurlijk moeilijk, want – in het bijzonder rood – vlees heeft nu eenmaal een grote watervoetafdruk.

Al deze reacties en vragen probeerden we op het moment zelf zo goed mogelijk te beantwoorden.  Tegen volgend jaar verwerken we alle feedback en gaan we volop voor een positieve, motiverende campagne. Doen jullie ook mee?

Wat gaan we in 2021 precies doen?

De campagne van 2021, die opnieuw op Wereldwaterdag zal starten en 3 maanden zal duren, zal zich richten op tips om water te besparen. De leidraad wordt de tipspagina. In plaats van te informeren en mensen te overtuigen om hun watervoetafdruk te berekenen, willen we mensen nu meteen aan de slag laten gaan met de watertips. De huidige pagina zal niet alleen een frisse, nieuwe look krijgen, maar ook inhoudelijk wijzigen. Er komen nieuwe tips, zoals ‘eet kip i.p.v. rood vlees’ en interactieve elementen. We zijn momenteel volop bezig met de voorbereidingen van deze aanpassingen!

Deze campagne zal opnieuw een online campagne worden, met focus op sociale media. Volgend jaar zetten we daarvoor opnieuw – en nog veel meer – bv’s en influencers in. Leuke Instagram stories, hilarische TikTok filmpjes en superaantrekkelijke beelden en posts zullen van Water Telt 2021 hopelijk een gigantisch succes maken.

Wordt vervolgd!

Chloë

Chloë

Dat water telt wist ik al langer, maar dat je zelf zo gemakkelijk minder water kan gebruiken, door gewoon anders te eten, drinken, shoppen, enzovoort, vond ik persoonlijk echt verbazingwekkend. Mijn missie als communicatiemedewerker en grafisch vormgever bij Join For Water? Zorgen dat iedereen dit beseft en zo meewerkt aan een wereld waar iedereen gelijke toegang heeft tot water!

Bereken je watervoetafdruk